انواع روشهای پروار بندی
نوشته شده توسط : علی پور

نواع
روشهای پروار بندی

پروار
بره های شیری :

1 .رویکرد
معمولی:در این رویکرد بره ها مستقیما از شیر مادر تغدیه می نمایند و علاوه بر ان یه خرده کنسانتره به فیس آزادانه در اختیار آنها قرار می گیردرشد نمو این بره ها بستگی زیادی به اندازه شیر مامان و ادغام ان دارد این بره ها در 3تا 4 ماهگی از مامان قطع می شوند و در 5 ماهگی که به وزن 45تا 50 کیلو گرم رسیدند به کشتار میرسند 2 .راه
زود از شیر به دست آوردن :(پرواربندی کنسانتره ای) در
این منش بره ها در سن 2تا 3 هفتگی از مامان انقطاع می شوند و آنان را به مصرف کنساتره با پروتئین 18 درصد عادت می دهند (مزیت این روش) 3 .بره
های شیر پروار :این رویکرد در ارو پا مرسو مهمان‌ها هست ودر این روش بره ها صرفا با شیر مادر تغذیه می شوند ودر 3 ماهگی زمانی که وزن انها به 20 کیلو گرم رسید کشتار می شوند پرواربندی
بره های معمولی به منش مرتع(پرواربندی مرتعی)

در این روش بره ها در 4 ماهگی تا 5 ماهگی خریداری شده و در مراتع مرغوب ارگانیک و مصنو عی چرا می شوند و علاوه بر ان در وعده شبانه مقداری کنسانتره در اختیار بره ها قرار می دهند و و .زن این جور بره ها در 7 تا 8 ماهگی در نژادهای سنگین به 45 تا 50 کیلو گرم می برسد .
این نوع پروار بندی بیشتر برای بره هایی که در وسط فصل‌پاییز و اوایل زمستان متولد گردیده اند به کار گیری می شود وتا آخرها تابستان به کشتار می رسند پروار
گوسفندان جوان

ماشین آلات تولید خوراک دام

در این دسته پروار بندی بره هایی که در تابستان خریداری ودر مرتع حفظ کرده اند در سنین حدود 7 ماهگی در آغلهای باز ویا بسته به پروار می بندند . ودر سن 10 تا 11 ماهگی با وزن 55تا 60 کیلو گرم به کشتار می رسند .در
این رویه قسمت عمده طعام در این روش به فیس چربی ذخیره می شود وبهتر می باشد در این راه از علوفه ارزان قیمت استفاده شود پروار
بندی گوسفندان پیر

گله داران میشهای کهن سال وقصر قوچهای کهن سال و شیشکهایی که از نظر گله داشتی مراقبت آنان مقرون به صرفه نمی باشد را به تیتر گوسفندان وازد از گله انقطاع می شوند ودر رخ توانایی تامین علوفه انها را برای مدتی نگهداری کرده وپروار می کنند .
این
نوع گوسفندان پرورش بدنی حتمی را کرده اند واز نظر ساخت گوشت وضریب تبدیل مضاعف ضعیف می باشند وبیشتر مواد غذایی به فیس چربی در بدن ذخیره می شود خوب تر هست برای پرواربندی این مدل گوسفندان از علوفه ارزان بها به کارگیری کرد(مثل پس چر غلات و . . . .)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رشد
بره ها به چهره تصنعی و مصنوعی با استعمال از جایگزین شیر
فاکتورهای حیاتی پرورش گوسفند یکی قیمت بره در بازار و دیگری تعداد بره های از شیر گرفته شده به ازای هر راءس گوسفند در سال می باشد .با انجام عمل های اصلاحی و سلکسیون ، گوسفندانی با دوقلوزایی ومیزان بره زایی بالا حاصل شده اند که علاوه بر مزیتی که دارد این افزایش نقص‌ رشد بره ها را به وجود آورده می باشد .
کافی نبودن شیر مامان به عارضه ها متعدد مانند سنگینی زایمان مرگ و میر بره ها را افزایش داده است .هزینه ،زمان، نیروی کاری که صرف کاهش میزان مرگ و میر بره ها که ناشی از گرسنگی بره و نبود مشخصات مادری میش میباشد می شود از نظر اقتصادی مقادیر متعددی را شامل می شود . برای حل این ایراد رویش تصنعی و مصنوعی بره ها به تیتر یک رویه چاره برگزیده می شود .
رشد دهندگان گوسفند به برهان مراقبت های ویژه ، احتمال مرگ ، صرف نیروی فعالیت و گران بودن غذای جایگزین از پرورش تصنعی بره ها پرهیز می نمایند . ولی امروزه با پیشرفت صنعت ساخت طعام دام،بهبود ویژگیهای کیفی،وجود سیستم های متفاوت رشد مصنوعی و وجود امکانات مدرن ، میزان نیروی عمل کاهش یافته میباشد .
درپرورش بره ها به رخ تصنعی و مصنوعی ،با از شیرگیری زودهنگام بره و تغذیه مطلوب ورعایت اصول بهداشتی نتیجه رویش مصنوعی بره ها به میزان زیادی بهبود یافته است .

پرورش بره ها با شیشه وپستانک یا این که سیستم های اتوماتیکدر یک واحد رویش گوسفند،وقتی تصمیم به پرورش مصنوعی بره ها گرفته می‌شود اولی روشی که به ذهن پرورش دهندگان می برسد استعمال از شیشه و پستانک می‌باشد . بره ها در 5-3 روز اول ، هر 6 ساعت یکبار با به کارگیری از شیشه و پستانک تغذیه می شوند . بعد از آن ازاین مقطع بره ها هر روز 3-2 دفعه با جایگزین شیر تغذیه میگردند .در این راه مقدارمصرف جایگزین شیر را به سهولت می بضاعت و توان کنترل نمود .درصورتی که باگذشت برهه زمانی و یار با رویش بره اندازه طعام جایگزین شیر و بازه تغذیه تغییر و تحول نکند پیش معده بره ها با گذشت برهه زمانی بزرگتر شده و دلایل اجباری حاصل از پرورش نامناسب به دیده خواهد خورد .در رشد با شیشه و پستانک می توان از شیر میش های دیگر نیز به تیتر منشاء شیر استعمال نمود .
یک رویکرد دیگر،((پرورش اتوماتیک)) می باشد .دراین خط مش قابلیت مصرف طعام جایگزین به چهره مداوم و آزادانه برای بره ها مهیا می شود . دراین راه و روش نیروی عمل کاهش یافته و در دوران کوتاه تعداد متعددی بره رشد می یابد .دراین خط مش واحدهای مکش شیر برای تعدادزیادی بره قابل به کار گیری است . رشد دهندگان گوسفند باتوجه به تعداد بره ای که می خواهند به فیس تصنعی رویش دهند می بایست تعداد سطل مورد نیاز را خریداری نمایند و یا خودشان اقدام به ساختن آن ها نمایند .

پرورش بره ها در محیط یا این که اتاقک برهبره ها با آغاز تغذیه جایگزین شیرازهفته دوم به اتاقک بره آورده می شوند .غذایی که آن‌گاه از این می بایست به برها بدهیم خوش طعام بوده و دارنده حداقل 20 درصد پروتئین باشد .کنجاله سویا به اندازه 50 درصد کل جیره برای تغذیه بره ها در این سطح مطلوب می باشد .از آنجا که یونجه خشک سبب نفخ در بره ها می شود نباید بسیار مصرف شود . یونجه پربرگ نباید در دوهفته اولیه بسیار شود و همینطور آب مصرفی بره ها می بایست پاک و جدید باشد .غذا و آب طوری قراردهده شود که بره ها نتوانند جاری شد و پاش نمایند .به‌این خواسته ظرف شیر را می پوشانند تا فضولات باطن طعام نشود و هر24 ساعت یکبار غذای بره ردوبدل میگردد .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: